To medarbejdere fra Erhvervsakademi SydVest (EASV) har publiceret ny forskning i det internationale tidsskrift Computers & Education: X Reality. Studiet viser, at studievejledning i Virtual Reality kan opleves som mere nærværende end klassiske videomøder – og for nogle studerende er det ligefrem det foretrukne valg.
Hvordan opleves en samtale, når man mødes som avatar i et virtuelt rum i stedet for på Teams eller i et fysisk lokale? Det har Erik Kristiansen, ph.d. og lektor på erhvervsakademiets datamatikeruddannelse i Tønder, og Else Lauridsen, ph.d. og digital udviklingskonsulent på EASV, undersøgt i et kvalitativt studie baseret på interviews, observationer og spørgeskemaer blandt både studerende og studievejledere.
Resultaterne peger på en tydelig følelse af at være i samme rum, mere naturlig kropslig kommunikation og – for flere deltagere – en præference for VR frem for video. Studievejlederne oplevede desuden, at avatarerne kunne mindske fordomme og usikkerhed, fordi fokus flyttes væk fra udseende og nervøsitet over at være på foran et kamera.
Studievejlederne savnede dog øjenkontakten med de studerende.
Anvendelig forskning
Forskningsprojektet udspringer af EASV’s arbejde med anvendt forskning tæt på praksis, hvor resultaterne kan omsættes direkte til undervisning, vejledning og samarbejde med virksomheder.
Else Lauridsen fortæller:
”Erik og jeg har selv holdt mange møder i VR, og det giver en helt anderledes oplevelse end Zoom eller Teams – fordi det føles, som om man er til stede sammen. Faktisk så meget, at jeg en dag under et VR-møde kom til at sparke til bordbenet herhjemme og undskyldte til Erik, fordi jeg troede, jeg havde ramt ham. Han sad 100 kilometer væk.”
For Erik Kristiansen handler forskningen netop om at udforske nye måder at skabe nærvær og relationer på – også når man ikke mødes fysisk:
”Vores studie viser, at Virtual Reality kan bruges som et reelt værktøj til at skabe forbindelse og tryghed i samtaler. Det handler ikke om teknologi for teknologiens skyld, men om at forstå, hvordan den kan støtte menneskelige relationer – både i vejledning og i undervisning.”
Det understreges i øvrigt i studiet, at den tekniske tryghed spiller en vigtig rolle. Uden god introduktion, opladt udstyr og stabilt net vælger mange stadig telefon eller video.
Tip! Den videnskabelige artikel er gratis at læse og udkom den 14. oktober 2025. Læs den her: https://doi.org/10.1016/j.cexr.2025.100119
Uddannelser i IT & Medier
Læs i Esbjerg, Sønderborg, Tønder eller online