Datamatikerstuderende på Erhvervsakademi SydVest (EASV) har udviklet en robot, der kan mixe og servere drinks – og projektet blev præsenteret ved en festlig semesterafslutning på Campus Tønder, hvor alle interesserede var inviteret.
Tønders borgmester Jørgen Popp Petersen fik æren af at være den første, der blev betjent af robotten.
Der duftede af pølser, kode og kreativitet, da datamatikerstuderende på EASV i Tønder fredag den 20. juni 2025 bød velkommen til projektshow, grill og godt selskab. Her fik både borgere, samarbejdspartnere og borgmesteren et kig ind i, hvad fremtidens IT-talenter går og roder med – blandt andet en robot, der kan servere drinks.
Drinks on demand – med robotarm og pc-program
RobotBaren, udviklet af 4. semester på datamatikeruddannelsen, stjal showet. Projektet er lavet i samarbejde med Tønder Festival og virksomheden Kirchheiner og består af en såkaldt ‘cobot’ – en samarbejdende robotarm, der er designet til at fungere i miljøer med mennesker.
De studerende har arbejdet med udviklingen af et pc-program, hvor du selv kan vælge, hvilke ingredienser du ønsker i din drink. Robotarmen finder automatisk de rette flasker, griber dem med sin klo, hælder op – og serverer drinken direkte til kunden.
Samarbejder, der skaber værdi
– Det er en fornøjelse at se, hvordan vores studerende løser konkrete opgaver sammen med lokale aktører, siger lektor og ph.d. Erik Kristiansen, underviser på datamatikeruddannelsen i Tønder. – RobotBaren viser, hvor langt man kan nå med praktisk og projektbaseret undervisning.
Festivaldirektør Kristina Lehmann Schjøtt er også begejstret og udtaler: – Vi elsker at samarbejde lokalt – og det her projekt er både sjovt og relevant. Det er fedt at se unge talenter sætte teknologi i spil på en måde, der kan skabe værdi og gode oplevelser
Solceller som undervisningsværktøj
På dagen blev der også præsenteret et projekt fra 2. semester, hvor de studerende – i samarbejde med Det Blå Gymnasium i Tønder – har udviklet et system, der visualiserer produktionen fra skolens solcelleanlæg. Løsningen gør det nemt for både undervisere og elever at følge med i, hvor meget strøm anlægget genererer, og bliver nu brugt aktivt i gymnasiets undervisning.
Stig Salskov Iversen, uddannelseschef for IT & Medier på EASV, tilføjer, at det er den slags projekter, der adskiller erhvervsakademierne fra eksempelvis universiteterne: – Vi tror på “learning by doing.” Datamatiker i Tønder er kendetegnet ved tæt kontakt til erhvervslivet og en praktisk tilgang, der giver de studerende både erfaring og selvtillid.
Datamatiker: praksisorientet videregående uddannelse på 2,5 år
Læs i Tønder, Sønderborg eller Esbjerg