Om os Nyheder
Vi lærer at være ”på”

Vi lærer at være ”på”

12.11.2020

Selvom Jannik Lorenzen nærmest er født ind i servicebranchen, valgte han at tage uddannelsen som serviceøkonom. Hans forældre ejer og driver Klægager ved Nationalpark Vadehavet, der oprindelig begyndte som et mindre Bed & Breakfast, men i dag er en større virksomhed, der også huser alle former for fester og selskaber.

Han kunne nok godt have fået arbejde, selvom han ikke havde taget uddannelsen. Men han gjorde det alligevel, og det er han glad for. Jannik Lorenzens forældre ejer Klægager, der i 2017, samme år som han blev færdiguddannet som serviceøkonom fra EASV i Esbjerg, blev kåret som Danmarks Smukkeste Bondegård.

Bedre forståelse for virksomhedsdrift

Og Jannik Lorenzen er, selvfølgelig fristes man til at sige, ansat i forældrenes virksomhed sideløbende med et job som eventkoordinator hos Lalandia. Hos Klægager er han selskabsansvarlig og arbejder med stort set alt fra servering og praktisk vedligehold til administrative opgaver. Og især på det sidstnævnte område har han for alvor kunnet bruge det, han har lært på serviceøkonom-uddannelsen på EASV.

“Jeg har fået god indsigt i erhvervsøkonomi og en meget bedre forståelse for det at drive en virksomhed,” siger Jannik Lorenzen og fortsætter:

Uddannelsen er rigtig god til at forene teori og praksis. Jeg var i praktik ved Nationalpark Vadehavet på Rømø, og her gennemførte jeg for eksempel en stor tilfredshedsundersøgelse lige fra planlægning og udformning af interviews og spørgeskemaer til indsamling af data og en færdig rapport.

Jannik Lorenzen
Serviceøkonom ved Klægager i Tøndermarsken - Den Gamle Digegreves Gaard, eventkoordinator hos Lalandia
og tidligere studerende på Serviceøkonom-uddannelsen

Gode rammer og engagerede underviser

Jannik Lorenzen fremhæver også selve uddannelsen som en god oplevelse.

“EASV er en rigtig fin skole, hvor alting virker nyt og indbydende. Og så er der nogle undervisere, der virkelig brænder for det, de laver. Det gælder både de unge, næsten nyuddannede og de mere erfarne. Deres forskellighed giver også en god balance og energi i undervisningen,” fremhæver han.

Udover en dybere forståelse for både service og virksomhedsøkonomi har Jannik Lorenzen fået masser af erfaring med en meget specifik disciplin, som han ikke følte sig voldsomt godt hjemme i før:

“Man fremlægger vildt meget. Jeg husker det nærmest som om, vi fremlagde noget for klassen en gang om ugen. Så man lærer også at være på og at tale foran en forsamling,” siger han.

Om uddannelsen

Uddannelsen til serviceøkonom på EASV klæder dig på til at udvikle, planlægge og udføre serviceydelser og events i virksomheder, der beskæftiger sig med service og oplevelser inden for event, turisme eller hotel-og restaurationsbranchen.

Læs mere om uddannelsen og søg ind her.