Om os Nyheder
Multimediedesigner sætter sit aftryk på Danfoss

Multimediedesigner sætter sit aftryk på Danfoss

12.06.2018

Danfoss-koncernen med over 25.000 medarbejdere globalt har et intranet, der hedder ”Digital Workplace of Tomorrow”. Multimediedesigner-studerende Rasmus Toft Duus fra Sønderborg har fået mulighed for at arbejde med udviklingen af dette intranet i sin praktikperiode hvor han arbejder i afdelingen Group Communication & Reputation.

En kompleks opgave og virksomhed

I en stor og kompleks virksomhed er det vigtigt, at brugervenlighed på intranettet er i top. Hvis medarbejderne har svært ved at finde den rigtige information, risikerer de at bruge for lang tid på at finde den, og tid er som bekendt penge. Rasmus fandt også ud af, at det var en stor organisation at komme ind i. Han fortæller blandt andet: – Kompleksiteten har været svær at forstå, ikke mindst fordi Danfoss bruger forkortelser for hvad som helst og fordi enhver går ud fra at man kender dem. For nyligt hørte jeg endda vores Senior Vice President for Group Communication, Kenth Kærhøg, fortælle at han havde mødt 10-års jubilarer der stadig blev omtalt som nye medarbejdere. Så at forstå det hele på kort tid kan være svært.

Allerede efter sin praktiksamtale blev Rasmus ansat som studentermedhjælper i oktober 2017, så han har nu været i Danfoss i 9 måneder. Det har været en super spændende rejse at være på, og jeg får en gennemgribende forståelse for hele Danfoss, da jeg arbejder på tværs af afdelinger, segmenter og geografiske områder.

Brugervenlighed

Rasmus fortæller lidt om det nye intranet: Danfoss’ intranet har hidtil været sat i faste foruddefinerede rammer, men i den nærmeste fremtid gør vi det til en hybrid hvor den enkelte medarbejder selv kan vælge de informationer, der netop er vigtige for denne. Det nye intranet giver overblik over større og mindre nyheder og adgang til de digitale værktøjer, som den enkelte medarbejder oftest anvender. Det kan f.eks. være rejsebestilling, kurser, IT support, menu i kantinen eller information om større begivenheder. – Vi skal lave noget til alle, dvs. både softwareingeniøren, og den medarbejder, der kun en sjælden gang anvender en computer. Intranettet skal kunne benyttes og gavne alle medarbejdere -på sigt også produktionsmedarbejdere.

Derfor er brugervenlighed meget vigtigt. F.eks. ved ikke alle, at man oftest ved at klikke på et websites logo bliver sendt til forsiden af dette. Derfor lavede vi hurtigt efter min tiltræden en forsideknap, så det bliver nemmere for alle at finde tilbage til deres udgangspunkt. – Hvis jeg bare kan spare alle brugerne 1 minut om dagen på informationssøgning, så kunne min løn hurtigt være betalt, siger Rasmus med en smil.

Dynamisk udvikling

Udviklingen af intranettet foregår agilt, hvilket vil sige, at nye tiltag hele tiden bliver udgivet og derved øjeblikkeligt testet af brugerne. Teamet bag er ikke tilhængere af den gamle metode hvor de ville have spærret sig selv inde i nogle år imens de arbejdede på projektet, for så at dukke op til launch med et forældet produkt. De udgiver tingene når de er klar, hvilket de har baseret hele deres projektstruktur på.

Rasmus har i sin praktik arbejdet meget med designet af medarbejderpersonaliseringen af Danfoss’ intranet. Han har designet moduler og app-ikoner til de forskellige nye funktioner. Til designet af app-ikonerne startede Rasmus blandt andet med at udvikle intet mindre end 197 af slagsen, som i udviklingsprocessen er blevet reduceret til 32. Alle disse er nu implementeret i designprototypen for næste fase af intranettets udvikling hvor Rasmus også har stået for et personaliseret nyhedsfeed med helt nye funktioner samt en ”app-store” hvor brugerne kan modificere dele af forsiden.
Rasmus kan med stolthed fortælle: ”Jeg har fået lov til at sætte mit fingeraftryk på Danfoss’ globale intranet og mit design kommer til at gavne utroligt mange mennesker.”

Rasmus reflekterer over sin praktik hos Danfoss: ”Jeg føler, at jeg har udviklet mig mere på 3 måneder i praktik, end på lang tid på akademiet. Det går lidt hurtigere i en virksomhed og man lærer at arbejde mere effektivt, fokuseret og procesorienteret. Jeg er blevet bedre til at styre min tid, ikke mindst med hjælp fra min supervisor, som har været helt fantastisk at arbejde sammen med i samtlige 9 måneder.”

Læring fra uddannelsen

Spørger man Rasmus om, hvordan uddannelsen har været til gavn i praktikken, svarer han: – det er jo godt nok mit 5. Uddannelsesforsøg, men denne gang har valget været helt rigtigt for mig! I min rejse imod det rigtige studie, forsøgte jeg mig først på at blive bygningskonstruktør, så Civilingeniør i Mekatronik og så brugte jeg 2 forsøg på at blive Diplomingeniør i Interaktionsdesign, inden valget faldt på Multimediedesign. Det tiltalte mig, at det var en uddannelse på to år, med et semesters praktikperiode hvor jeg kunne nå at slå den viden fast jeg tilegnede mig på de forgående 3 semestre.

Rasmus er glad for den baggrund, uddannelsen har givet ham inden praktikken: – Den har givet en god forståelse for kommunikation, virksomhedsdrift og programmering. Vores undervisning har givet os mange basisprincipper som koncepttænkning, farver, målgruppeanalyse, piktogrammer og meget andet. Jeg har fået en uddannelse, som kan bruges i praksis og som ikke er outdated, når jeg er færdig efter kun 2 år.

Fremtiden

Rasmus håber på at have gjort sig så uundværlig for Danfoss, så de tilbyder ham et fast job. Rasmus fortæller: Jeg er ikke garanteret arbejde på Danfoss, men håber meget på at kunne fortsætte, da der er så mange flere ting jeg kan tage mig til når projektet har et kæmpestort potentiale. Det er det første sted, hvor jeg har passet så godt ind og det vil blive svært for mig at sige farvel til dette sted.

Hvis det ikke bliver en fremtid hos Danfoss, har Rasmus andre veje. – Jeg har startet egen virksomhed indenfor videoproduktion, som kan udvides. Men jeg vil heller ikke afvise at arbejde for en anden stor virksomhed, hvor der er mange andre ambitiøse kollegaer til at gennemføre større projekter med.

Hvis du synes multimediedesigner-uddannelsen lyder spændende, så læs mere her. Deadline for ansøgning til multimediedesign er 5. juli 2018 kl. 12.00.

Håber vi ses!