Tag uddannelsen Markedsføringsøkonom online og få kompetencer til at udvikle virksomhedens strategi for marketing og internationalisering.
Uddannelser
Markedsføringsøkonom – online
Erhvervsakademiuddannelse

Markedsførings­økonom online

Varighed
2 år
Økonomi
SU
Studiestart
Januar
August
Lokationer
Online
Sprog
Dansk
Næste ansøgningsfrist:
15. marts 2024 - Kvote 2
5. juli 2024 - Kvote 1
Hold dig opdateret
Modtag nyheder fra Erhvervsakademi SydVest om Åbent Hus arrangementer og ansøgningsfrister
Ansøg nu

Uddannelsen som markedsføringsøkonom giver dig en bred viden om en virksomheds mange arbejdsfunktioner med hovedvægt på markedsføring.

Du får en god basal viden om økonomiske, juridiske, organisatoriske, kulturelle, samfundsmæssige og teknologiske forhold, der klæder dig på til at kunne arbejde praktisk og systematisk med markedsføring. Det gør dig til en attraktiv medspiller og en værdsat planlægger af virksomheders markedsføringsaktiviteter både i Danmark og internationalt.

På uddannelsen lærer du om alle de faktorer, der påvirker en salgssituation, blandt andet internationale handelsforhold, kommunikation mellem sælger og kunde, økonomistyring og erhvervsret.

Undervejs i uddannelsen vil du møde virksomheder gennem cases, online virksomhedsbesøg og praktik.

Specielt for den fleksible onlinebaserede Markedsføringsøkonom

På Erhvervsakademi SydVest har du nu mulighed for at tage din markedsføringsøkonomuddannelse via en fleksibel og primært onlinebaseret model.

Kravene er de samme som ved den klasserumsbaserede markedsføringsøkonom, og er således stadig en fuldtidsuddannelse, med krav om høj grad af studieaktivitet. Forskellen er bare at du i denne fleksible model kan følge undervisningen fra den geografiske placering, der passer dig bedst, og oftest på de tidspunkter du ønsker.

Vi planlægger et forløb med masser af virksomhedsinddragelse, praksisnære cases, et socialt fællesskab og med engagerede undervisere, der følger din faglige udvikling.

På uddannelsen vil vi hver tirsdag planlægge varieret fælles onlineundervisning. Resten af ugen har du selv, og i samarbejde med din studiegruppe, mulighed for at fordybe dig i studiet via cases, opgaver, onlinediskussioner, undervisningsvideoer og anden faglig fordybelse.

Uddannelsen til markedsføringsøkonom er en 2-årig videregående uddannelse, fordelt på fire semestre. Uddannelsen består af fem kerneområder, og derudover indeholder uddannelsen valgfag, praktikforløb samt et afsluttende eksamensprojekt.

Uddannelsen er inddelt i følgende kerneområder:

  • International markedsføring
  • Økonomi
  • Salg og Markedskommunikation
  • Erhvervsret
  • Organisation og Supply Chain Management

Du skal læse den fleksible onlinebaserede markedsføringsøkonom hvis du vil have:

  • Fleksibel undervisning
  • Socialt fællesskab
  • Adgang til læring og undervisning 24/7
  • Passe et deltidsjob ved siden af
  • Et studie, der er geografisk fleksibelt
  • Praksisnær undervisning, med real life cases
  • Praktik i uddannelsen
  • Tæt fagligt miljø med underviserne, selv på afstand

FLEKSIBEL STUDIETID

På den fleksible onlinebaserede markedsføringsøkonom vil langt den største del af undervisningen foregå som fjernundervisning.

Hver tirsdag er der kontakttid med underviserne. Disse tirsdage kan indeholde live webinarer, såvel som vejledning og gruppepræsentationer mm.

Den resterende undervisning vil foregå som undervisning der selv skal organiseres. F.eks. skal du arbejde med cases i din studiegruppe, samt løse opgaver individuelt. Der vil også blive udarbejdet allerede optagne webinarer du skal se, samt faglitteratur der skal læses.

Det giver en høj grad af fleksibilitet og du kan på den måde planlægge din studietid selvstændigt. Det kræver derfor at du evner at organisere og planlægge din egen studietid. Studietiden svarer til et fuldtidsstudie.

Læringssystemet vil bestå af af Moodlerooms, Zoom og løbende kontakt via mail og online forums på Moodle.

STUDIEGRUPPER

Som studerende på online markedsføringsøkonom vil du være i en studiegruppe fra dag 1. Formålet er at i skal understøtte hinandens læring, og at skal løse opgaver, og projekter sammen på uddannelsen. I bestemmer selv hvordan arbejdet struktureres.

PRAKTIK

På uddannelsen skal du i dit 4. semester i fysisk praktik. Det giver dig muligheden for at kombinere teori og praksis i en virksomhed i et sammenhængende forløb. Du bestemmer selv om praktikken skal være i en virksomhed i Danmark eller i udlandet.

UDLANDSOPHOLD

På Erhvervsakademi SydVest har du mulighed for at komme til udlandet som en del af din uddannelse. Du kan både vælge at tage et semester i udlandet eller tage din praktik i udlandet. Begge dele som fysiske udlandsophold. Læs mere her.

TEKNISKE KRAV

På online Markedsføringsøkonom kræves der en internetforbindelse med hurtig download og upload hastighed, samt en stabil forbindelse.

Uddannelsens opbygning:

1 2 3 4
International Markedsføring

13 ECTS

International Markedsføring

8 ECTS

International Markedsføring

5 ECTS

 

 

PRAKTIK 15 ECTS

Økonomi
6 ECTS
Økonomi

9 ECTS

Økonomi

5 ECTS

Organisation og SCM

8 ECTS

Organisation og SCM

2 ECTS

 

 

Valgfag

20 ECTS

 

 

AFSLUTTENDE PROJEKT 15 ECTS

Erhvervsret

3 ECTS

Erhvervsret
2 ECTS
Salg og Markedskommunikation

9 ECTS

Studieordning

  • Markedsføringsøkonom 2015, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2015, Nr. 2

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2015, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2016, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2017, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2017, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2018, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2018, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2019, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2019, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2020, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2020, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2021, Nr. 1

    Download
  • Marketing Management 2021, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2022, Nr. 1

    Download
  • Markedsføringsøkonom 2023, Nr. 1

    Download
Tidligere studieordninger kan rekvireres ved henvendelse

Adgangskrav

Du skal have én af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

  • STX, HF, HHX, HTX, EUX eller særligt hf-forløb for fremmedsprogede (GIF) – alle med Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B
  • Erhvervsuddannelse af mindst 3 års varighed – samt Engelsk C og enten matematik B eller virksomhedsøkonomi B

Bemærk at de specifikke adgangskrav skal være bestået.

KVOTE 1

Du skal søge via kvote 1, hvis du har en gymnasial eksamen.

Ansøgningsfristen i kvote 1 er 5. juli kl. 12.00.

Kvote 2

Du skal søge via kvote 2, hvis du har et andet adgangsgrundlag end en gymnasial eksamen.

Ansøgningsfristen i kvote 2 er 15. marts kl. 12.00.

Du kan læse om kvote 1 og kvote 2 under ofte stillede spørgsmål.

Besøg os

Er du interesseret i at høre mere om markedsføringsøkonom-uddannelsen på Erhvervsakademi SydVest, er du altid velkommen til at besøge os. Se hvordan her.

JOBMULIGHEDER

Markedsføringsøkonomuddannelsen kvalificerer dig til en række forskellige jobs inden for markedsføring, salg eller indkøb, afhængig af din interesse.

Du kan både blive ansat i større og mindre virksomheder som markedsføringsøkonom. I mindre virksomheder vil du typisk varetage hele paletten inden for markedsføring, mens du i større virksomheder typisk vil have et specialeområde.

Du vil for eksempel kunne få job som:

  • Markedsføringskoordinator
  • Marketingassistent
  • Eksportassistent
  • Reklamekonsulent
  • Salgsassistent
  • Indkøbsassistent

Læs herunder historier om, hvor vores studerende på markedsføringsøkonom-uddannelsen har været i praktik eller fået job:

Fra lagerdreng til markedsføringsansvarlig i samme virksomhed

Maria har en passion for kommunikation

Sofie ville hurtigt ud i erhvervslivet

Fra butikschef i København til Sales & Marketing Manager i Varde 

EASV tilbyder god blanding af teori og praksis

Frederik drømmer om at drive egen virksomhed

Fra markedsføringsøkonom i Sønderborg til Atea i København

Pernilles praktikprojekt skal ud til hele verden

Markedsføringsøkonom med passion for digital marketing

Markedsføringsøkonom – en uddannelse med mange muligheder

Uddannet med fantastisk praktikophold i bagagen

Markedsføringsøkonom blev prisvinder i e-handel

Fra praktikant til Country Manager

Mangfoldigt studiemiljø og globalt udsyn

Kreativ markedsføringsøkonom bag brillesucces

VIDEREUDDANNELSE

Med en uddannelse som markedsføringsøkonom vil du kunne søge optagelse på flere forskellige videregående uddannelser, blandt andet:

SU

Studerende på markedsføringsøkonomuddannelsen er berettiget til SU. Når du er blevet optaget på uddannelsen, kan du søge SU, men du skal være opmærksom på, at du tidligst kan søge SU en måned før den måned, du kan få SU fra.

Har du for eksempel ret til SU fra september, kan du tidligst søge fra den 1. august. Du er først SU-berettiget til en måned på en uddannelse, når man starter før den 20. i måneden. Dvs. starter du på en uddannelse den 21. august og derefter, så er du først SU-berettiget til SU fra september måned.

Ansøg

Du skal søge SU direkte på hjemmesiden www.SU.dk
Vejledning: Har du brug for vejledning i forbindelse med din SU kan du henvende dig til vores SU vejledere på mail.

Studielivet på Erhvervsakademi SydVest

Oplev studiemiljøet